4 Healthy Growth
Introduktion
Vår grupp har jobbat ihop med region Halland för att bygga ett verktyg för en hälsoresa med fokus på barns vikt från barnavårdscentralen (BVC) in till familjerna. Velox är ett färdigt verktyg för att väga och mäta barn i hemmet som skapades av två studenter 2019 i samarbete med region Halland. Vår uppgift var att bygga vidare på detta arbete från 2019 och skapa en applikation där vi kan samla mätvärden. Applikationen ska fungera som en interaktiv pedagogisk kommunikation för barnet och familjen.
Problemspecifikation
Att skapa en tjänst där föräldrar kan bli presenterade med negativa nyheter om deras barn kan skapa moraliska och etiska problem gällande kommunikationen i tjänsten. Då det är väsentligt att föräldrarna agerar vid större förändringar i tillväxten bör kommunikationen vara rak och tydlig. Samtidigt bör kommunikationen vara mjuk och förstående för att inte skrämma föräldrarna från detta agerande.
UX-statement
“Föräldrar till barn i åldrarna 18 månader till 5 år behöver trygghet samt en personlig kontakt med barnsköterska för att skapa en vilja att påverka sitt barns hälsotillstånd.”
Tid : 5 veckor
Team : 5 personer
Designprocess
Förstudie
Gruppens process började med att ta kontakt med beställaren. Målet var att få ett mer holistiskt perspektiv av projektet samt få en djupare förståelse för beställarens tankar och expertis kring ämnet. Därefter delgavs information till gruppen i form av artiklar som vi sedan läste för att få större inblick i ämnet och för att finna intressanta delar för vår studie. Projektet påbörjades med förstudier, under denna fas av projektet samlade gruppen in data kopplat till vårt ämne och hur vi skulle påbörja vårt projekt.
Intervjuer
Vi började med att utföra en pilotintervju för att se hur våra frågor som matchade de mål vi hade satt upp samt för att hitta potentiella etiska dilemman innan de skarpa intervjuerna påbörjades. Därefter gjordes intervjuer, som var skapade med syftet att få information om vår potentiella slutanvändare. Intervjuerna har hela tiden utvärderats för att utvecklas och förbättras. Med våra intervjuer avklarade började vi sortera vår data, där målet var att få djupare förståelse för rådande designsituation och användaren.
Skisser/Wireframe
Efter att gruppen analyserat intervjuerna med hjälp av kodning och teman påbörjades nästa fas med skisser där vi började med att skissa individuellt. Därifrån gjordes en gemensam skiss där vi tog det bästa från de individuella skisserna. Skisserna har under processen utvärderats i takt med att nya insikter kommit fram. Med skisserna klara påbörjades arbetet med wireframes, syftet bakom att göra wireframes var att få en tydligare bild av hur de önskade funktioner och teman skulle presenteras och prioriteras i tjänsten.
Workshop
Våra wireframes framhävde en brist i datainsamlingen kopplat till att bygga trygghet och förtroende i tjänsten. Därför valde vi att intervjua en BVC-sköterska för att bygga en starkare grund samt att utföra workshops med syftet att få mer data om hur föräldrar tänker och tycker kring dessa teman i vår tjänst. Workshopen utfördes därför med ett annat mål än tidigare förstudier.
Prototyp
Med våra workshops avslutade, analyserande och utvärderade vi den data vi hade samlat in och påbörjade arbetet mer vår prototyp. Vi utförde även en expertintervju med vår arbetsgivare för att utvärdera potentiella designlösningar med en alternativ stakeholder. De samlade kunskaper vi genererat under tidigare faser skapade tillsammans grunden för prototypen. Designarbetet med prototypen har itererats efter användartester och interna diskussioner. Prototypen är därför en produkt skapad av all tidigare och löpande datainsamling och utvärderingar som sammanlagt genererat ett tydligt mål med produkten.
Designlösning
Den slutliga artefakten är en insamlande- och kommunikativt förmedlande prototyp av en digital applikation som riktar sig till föräldrar till barn mellan arton månader och fem år. Artefakten samlar in data från barns tillväxt och förmedlar resultatet genom visuell- och pedagogisk kommunikation. Utifrån resultatet ges föräldrarna möjligheten att agera genom olika alternativ som att ringa, maila och chatta. Applikationens kommunikation är olika tilltagande beroende på resultat. Vår designlösning för detta projekt innefattar en prototyp som är baserad på analysen och utvärderingen av den insamlade data från intervjuerna och workshoppen.
Prototyp
Slutsats
Under projektets gång har gruppen identifierat att föräldrar är nöjda med de tjänster som BVC erbjuder idag, men att det finns en nyfikenhet hos föräldrar angående deras barns hälsotillstånd och utveckling. Därför drogs slutsatsen att tjänsten inte ska ersätta BVC utan vara som en förlängd arm för de tjänster som redan erbjuds idag. Gruppen identifierade även att föräldrar upplever en trygghet hos BVC-sköterskor då de kan ställa frågor samt prata utan att bli känna sig dömda, vilket är en egenskap som föräldrar värdesätter högt. Därför är det viktigt att det implementeras i designen, vilket gjordes genom möjligheten att kontakta BVC-sköterskan i tjänsten.
Det identifierades även att föräldrar inte vill få informationen om deras barns hälsotillstånd på ett hårt sätt då detta kan upplevas dömande. Med andra ord vill föräldrar inte bli informerade med exempelvis orden “Ditt barn är överviktigt” utan föredrar att få det visuellt presenterat genom en tillväxtkurva.
Gruppen anser att kommunikationen i applikationen är väl designad då samtliga deltagande under prototyputvärderingen reagerade med att kontakta BVC när barnet låg över den förväntade kurvan. Det framkom även under prototyputvärderingen att applikationen ingav en trygghet genom att exempelvis inloggning med BankID. Därmed möter designen vårt UX-Statement “Föräldrar till barn i åldrarna 18 månader till 5 år behöver trygghet samt en personlig kontakt med barnsköterska för att skapa en vilja att påverka sitt barns hälsotillstånd”.
Sammanfattningsvis behöver en digital artefakt som ska kommunicera känslig information angående barn mellan 18 månader och fem års hälsotillstånd undvika kommunikation som kan upplevas dömande av föräldrars uppfostran. För att uppnå detta krävs möjligheten till personlig kontakt med BVC-sköterska, trygghet och visuellt presenterad information där föräldern inte blir överväldigad utan kan tydligt se förändringar i tillväxten.